SEA staat voor Search Engine Advertising, wat bestaat uit het gebruik van betaalde advertenties om jouw zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Adverteerders gebruiken een biedsysteem om te rangschikken op zoekwoorden. Google biedt verschillende soorten biedingen: CPM (Cost Per Thousand), CPA (Cost Per Acquisition) of CPC (Cost Per Click).
De enige tool voor SEA op Google is Adwords. Het is snel en effectief, SEA blijft vrij moeilijk te benaderen zonder een sterke technische achtergrond.
SEA-uitdagingen
Met SEA kan jouw website, als je over voldoende budget beschikt, snel veel verkeer aantrekken. Deze methode is aangepast aan nieuwe websites die geen organische positionering hebben en snel de concurrentie willen inhalen. Met betaalde advertenties kun je verkeer aantrekken terwijl je wacht tot jouw SEO-inspanningen vruchten afwerpen. In tegenstelling tot SEO kun je met SEA jouw concurrenten inhalen binnen een paar uur na het lanceren van de advertenties. Bij Seeders in Zwolle kunnen ze je verder helpen om te stijgen op de ranglijst.
De voordelen van SEA en betaald refereren
Voor eenmalige behoeften of seizoensgebonden evenementen kan SEA een geweldig “on-demand” alternatief zijn om jouw budget aan te besteden als je jouw zichtbaarheid wilt vergroten. Betaalde verwijzingsaanbiedingen geven je volledige controle over de kosten zolang jouw advertenties actief zijn.
Snelle rangschikking
Als jouw website een snelle positionering op Google nodig heeft, bijvoorbeeld voor een promotie of voor een evenement, kan Adwords een goed alternatief zijn. Je kunt jouw budget beheren en het precieze bedrag bepalen dat je voor deze marketingactie wilt gebruiken.
Nauwkeurige targeting
Als je jouw advertenties correct hebt geconfigureerd, zullen de online gebruikers die op jouw gesponsorde link klikken noodzakelijkerwijs geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Laat bij het opzetten van jouw Adwords-campagne alle zoekwoorden buiten beschouwing die te breed of te algemeen zijn en die jouw budget onnodig kunnen opslokken.
Daarom is het belangrijk om zoveel tijd te besteden als nodig is om het beste zoekwoord te definiëren, aangezien klikken erg duur kunnen zijn. Dus als je toch bezig bent: je kunt net zo goed betalen om hooggekwalificeerde en geïnteresseerde gebruikers aan te trekken.
Onmiddellijke zichtbaarheid
SEA is duur, maar je betaalt om de beste zichtbaarheid te krijgen tijdens de duur van jouw campagne. Je weet vooraf in welk gebied jouw website wordt weergegeven, in dit geval bovenaan de pagina met zoekresultaten tussen de gesponsorde advertenties. Zodra de advertenties worden gelanceerd, wordt jouw website meteen gerangschikt.
Budgetcontrole
Bij het opzetten van jouw SEA-campagne definieer je het budget dat je eraan wilt besteden: het totale budget dat je gedurende de hele campagne wilt besteden en de maximale kosten die je bereid bent te betalen voor een lead. Hoewel het opzetten van een betaalde campagne onmiddellijk resultaat geeft in termen van verkeer en positionering, zal het stoppen ervan ook ervoor zorgen dat jouw website onmiddellijk uit de topposities verdwijnt als je geen sterke SEO-positie door linkbuilding hebt.